ملات تعمیری سازه ای برپایه سیمان محتوی الیاف

patch SRM  145
ملات تعمیری سازهای برپایه سیمان و مسلح به الیاف پلی پروپیلن
آشنایی:
-patch SRM  145   یک ملات تعمیری برپایه مواد سیمانی و مسلح به الیاف که برای تعمیر سازه ای اعضای بتنی مانند تیرها، ستون ها، پایه ها و دیوارها به کار می رود. وقتی که با مقدار آب توصیه شده مخلوط شود، تبدیل به خمیری با قوام، بسیار مقاوم و مسلح به الیاف پلی پروپیلن می شود، و قابلیت چسبندگی بسیار عالی به فولاد و بتن دارد.
کاربرد:
patch SRM  145  به گونه ای خاص فرموله شده است که تبدیل به ملاتی بدون جمع شدگی برای اجرا به روش پاششی یا با ماله در ضخامت های حد اکثر تا 30 میلی متر درهر لایه شود. نفوذ پذیری این ملات بسیار کم و دوام آن زیاد است.
patch SRM 145محتوی مصالح فلزی نبوده و فاقد کلراید است، و میتوان آن را برای مقاصد زیر به کاربرد:
•    تمامی تعمیرات سازه ای که به روش ماله ای یا پاششی تر اجرا شوند.
•    تعمیر اعضای سازه که در معرض بارگذاری های مکرر هستند.
•    انجام تعمیرات بر روی تیرها و ستون های مسلح و پیش تنیده.
•    حفاظت بتن در برابرحمله نمک ها و کلراید و سولفات های محلول درآب.
•    تعمیردرمناطق صنعتی به خصوص آنهایی که درمعرض روغن وهیدرولیک هستند.
•    انجام تعمیرات در مناطق دریایی مانند پلها، پایه و عرشه اسکله ها.
مشخصات فنی:
• شکل ظاهری    پودر خاکستری رنگ
• وزن مخصوص    1.450 کیلوگرم در لیتر
• آب اختلاط    14 تا 16 درصد وزن پودر
• دمای زمان بهره برداری    35- تا 85+ درجه سانتی گراد
• سخت شدن نهایی    پس از  28 روز در 25 درجه سانتی گراد
• زمان کارایی    60 دقیقه در 25 درجه سانتی گراد
ویژگی ها:
•    جمع شدگی جبران شده، خطر ترک خوردن ناشی از جمع شدگی را کاهش می دهد و با ایجاد اتصال کامل به بتن بستر، انتقال نیروها در تعمیرات سازه ای را ممکن میسازد.
•    عدم نیاز به پرایمر سرعت اجرا را بیشتر و هم در هزینه ها صرفه جویی میکند.
•    میتوان آن را به روش پاششی در احجام بزرگ اجرا کرد.
•    سمی نیست و می توان آن را در مخازن آب آشامیدنی به کار برد.

آماده سازی سطح:
سطح زیرکار بایستی سفت و عاری از ذرات سست باشد. گرد و خاک، شیرابه سیمان، روغن، گریس، ماده عمل آوری، چربی ها، مواد تجزیه شونده، و دیگر موادی که باعث عدم چسبندگی میشوند را از روی سطح تمیزکنید. آماده سازی سطح می تواند به روش های پاششی، ساب یا زبرکردن انجام شود. مناطقی از بتن که باید برای تعمیرات تخریب و برداشته شوند را مشخص نمایید. پیرامون منطقهای را که باید تعمیر شود با اره به شکل عمودی تا عمق 10 میلیمتر برش دهید. گوشه ها را به طور مرتب برش دهید تا شکل مربعی به خود بگیرند. کناره نازک مجاز نمی باشد و ضخامت ماده تعمیری درسراسرمنطقه تعمیر از 10 میلی متر کمتر نباشد. قبل از اجرای patch SRM 145 بسترکار بایستی کاملا اشباع شود ولی آب آزاد روی سطح وجود نداشته باشد.
اختلاط:
patch SRM 145  به گونه ای فرموله شده که اختلاط آن بسیار آسان است. برای اختلاط یک کیسه کامل ازیک مخلوط کن الکتریکی قابل حمل مجهز به همزن مناسب استفاده کنید. از اختلاط اضافی پرهیز شود. برای اختلاط یک کیسه 25 کیلوگرمی، 3/5 تا 4 لیتر آب (بسته به غلظت مورد نیاز) را درون مخلوط کن ریخته ودرحالی که همزن کارمی کند پودر را به آرامی به داخل آب بریزید. هم زدن را تا به دست آوردن ملاتی همگن وبدون حباب هوا ادامه دهید.
روش اجرا:
patch SRM 145  را می توان به صورت پاششی یا با ماله اجرا کرد. دستگاه پاشش مناسب برای کاهش دور ریز مصالح در روش پاششی ضروری است. چنانچه patch SRM 145 را با دست (با ماله دستی) اجرا می کنید، بایستی ملات را با فشار روی بستر اشباع شده اعمال نمایید تا پیوند مناسب برقرار شود. صاف کاری اولیه توسط ماله چوبی یا پلاستیکی انجام می شود. صاف کاری نهایی زمانی که ملات اجراشده آن قدر سفت شده که فشار انگشت فقط اثر کمی بر آن بگذارد با استفاده از ماله فولادی انجام می شود.
عمل آوری:
عمل آوری کامل به مدت 3 تا 5 روز ضروری است. با اینکه این محصول به گونه ای فرموله شده است که فاقد جمع شدگی و ترک خوردگی باشد، ولی عمل آوری با آب توصیه می شود. در شرایط هوای گرم یا وزش باد، توجه خاص به عمل آوری لازم است.
مقدار مصرف:
حدود 1/450 کیلوگرم در مترمربع برای اجرای ملات به ضخامت 1 میلی متر.
محدودیت ها:
patch SRM 145  را درلایه های ضخیم تراز 30 میلی متراجرا نکنید.
سن بتن بستر در هنگام تعمیرات باید بین 21 تا 28 روز بسته به شرایط عمل آوری و خشک شدن باشد.
تمیز کردن ابزار:
ابزار و وسایل کار بایستی در پایان هر بخش اجرایی یا در هنگام قطع کارتمیزشوند. مواد سخت نشده با آب قابل شستن هستند. مواد سخت شده فقط به روش های مکانیکی پاک میشوند.
انبارش/ماندگاری:
محصول را به دور از تابش خورشید بر روی پالت نگه داری و آن را در برابر دمای زیاد و بارندگی حفاظت کنید. در ظروف اصلی باز نشده ماندگاری این محصول 12 ماه است.
بسته بندی:
patch SRM 145  درکیسه های 25 کیلوگرمی عرضه می شود.
رهنمودهای ایمنی:
همانند تمامی محصولات پایه سیمانی، این محصول نیز ممکن است باعث آسیب شود. در هنگام کار از وسایل ایمنی فردی مانند دستکش، عینک و لباس کار استفاده کنید. در صورت تماس احتمالی با پوست، چشم و اعضای مخاطی بلافاصله موضع را با آب فراوان شستشو دهید و به درمانگاه مراجعه کنید.